U bent hier

Klimmen en klauteren over scheepsconstructies in Lelystad

vrijdag 20 mei 2016 - 16:02

De PINAS projectgroep heeft op vrijdag 29 april een bezoek gebracht aan de replica van de Batavia, de IJsselkogge en de Zeven Provinciën in Lelystad. Waarom maken wij zo’n uitstapje en hoe helpt dat ons in het Pinas project? Dat vertellen we in deze blog.

De IJsselkogge

Als eerste zijn we gaan kijken bij de IJsselkogge. De sproeiers stonden nog aan om het wrak nat te houden en geconditioneerd te kunnen drogen, dus we hebben snel een droge plek opgezocht. Laura Koehler, projectleider voor de conservering van de IJsselkogge, heeft ons rondgeleid en meer vertelt over het wrak. De waterinstallatie gaat 1 x per uur voor 12 minuten aan om het schip nat te houden, zodat het langzaam kan drogen. Als het schip te snel droogt, dan krimpt het hout te snel en ontstaan er craquelures waardoor het hout uit elkaar valt. Doordat het wrak eeuwenlang in de rivier de IJssel heeft gelegen is het hout verzadigd met water, met deze conservering laten ze het schip langzaam drogen zodat het over een paar jaar goed is geconserveerd.

Het bezoek aan de IJsselkogge heeft ons beter inzicht gegeven in wat er gebeurd als een schip zo lang op de bodem van een rivier ligt en hoe het schip er vroeger uitgezien moet hebben. De Kogge is heel compleet teruggevonden en dat zorgt voor het luxe probleem dat de onderzoekers heel moeilijk binnen in het schip onderzoek kunnen doen. Voor ons ook heel jammer, want we wilden heel graag de binnenkant van het schip bekijken.

De Zeven Provinciën

Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan de Zeven Provinciën bij de Bataviawerf. Het schip is nog niet compleet afgebouwd, maar juist dat heeft ons een heel mooi inzicht hoe de bouw van een schip in zijn werk gaat of kan gaan. Zo konden we zien dat de opbouw van het Pinas schip waar wij aan werken net anders is opgebouwd dan de Zeven Provinciën. Bij het Pinas schip worden eerst de huidplanken bevestigd en dan de spanten bevestigd, bij de Zeven Provinciën wordt dit precies andersom gedaan. We herkenden heel veel elementen waar we de afgelopen weken aan gewerkt hebben.

De Batavia

We zijn direct doorgelopen naar de replica van de Batavia. Het schip ligt in het water en laat ons goed zien hoe schepen er vroeger uitzagen. Toen we op het dek stonden en het ruim in gingen kregen we meer het echte gevoel hoe het leven aan boord moet zijn geweest. Voor ons was het ontzettend leuk en herkenbaar om scheepsonderdelen terug te vinden waar we in 3D mee bezig zijn geweest. Soms herkenden we klein dingen waar we aan gemodelleerd hebben of zagen we ineens wat de functie van bepaalde scheepsonderdelen zijn.

Is de excursie waardevol geweest voor het Pinas project? Wat we uit deze dag hebben kunnen halen is dat we nu een beter beeld hebben hoe groot schepen eigenlijk geweest zijn. Wat voor ons heel waardevol is geweest zijn de scheepsonderdelen die we nu in het echt konden zien in plaats van alleen het 3D model. Bij bepaalde objecten vroegen we ons tijdens het project af wat de functie moet zijn geweest zoals bij het hekje, nu konden we zien hoe logisch het eigenlijk allemaal in elkaar zit. Dat maakt het voor ons heel tastbaar met waar we mee bezig zijn. We hebben ons meer kunnen inleven in het schip zelf en begonnen vergelijkingen te maken tussen de verschillen en overeenkomsten tussen de Batavia en een pinas schip. Natuurlijk was het voor ons ook een leuk uitstapje, waar je andere inzichten krijgt en met nieuwe ogen naar het project gaat kijken.

Ingrid Suurd (projectlid Pinasproject NHL)

Taal 
Nederlands

Reacties