U bent hier

Reddingsboot Johanna Louisa

De Johanna Louisa op volle zee

De Johanna Louisa is een zelf richtende reddingboot van de zogenaamde Carlot-klasse, waarvan er sinds 1960 vijf zijn gebouwd voor de toenmalige Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij  (K.N.Z.H.R.M.) . De Johanna Louisa werd op 14 september 1968 op het reddingstation IJmuiden in dienst gesteld. De Noord- en Zuid Hollandse Redding Maatschappij had vijf schepen besteld van de Carlot Klasse bij de gebroeders Niesten in Delfzijl. 

De Johanna Louisa heeft in de 25 jaar van haar bestaan vele honderden acties uitgevoerd.
De zwaarste en misschien gevaarlijkste actie voerde ze uit op 22 juli 1985. Er stond die dag een zuidwesterstorm windkracht 9.
Het Engelse zeiljacht, de Amelia , was van Whitby op weg naar Scheveningen. Door de storm moest de bemanning uit wijken naar IJmuiden. Vlak voor IJmuiden brak de mast, de tuigage van de overboord hangende mast draaide vast in de schroef en beide ankers gingen verloren. Er werd door de bemanning van de Amalia vuurpijlen afgeschoten die werden opgemerkt door de Kustwacht.
De Johanna Louisa was een kwartier later al ter plaatse. De ruwe zee maakte het onmogelijk langszij te komen. Toch slaagden de redders erin een verbinding tot stand te brengen. De Amelia werd op sleeptouw genomen totdat de lier het begaf waar de tros op was belegd.
Zelfs de reddingbootbemanning kon zich nauwelijks staande houden en dreef bij tijd en wijle aan de lifeline op hun reddingvesten in de ruwe zee. Uiteindelijk lukte toch om de Amelia de haven van IJmuiden binnen te slepen.
 
In 1993 werd de Johanna Louisa opgevolgd door de Christien (RIB klasse) en toegevoegd aan de KNRM reservevloot.  Van 2000 tot 2006, werd de Johanna Louisa gestationeerd op Sint Maarten bij de Sint Maarten Rescue Foundation.
Op 26 mei 2006 kwam de Johanna Louisa weer naar Nederland.  Het schip heeft inmiddels haar naam gegeven aan het nieuwe KNRM-Pr station en ligplaats van de Johanna Louisa in IJmuiden.  De aan dit station verbonden vrijwilligers koesteren haar nu en zorgen voor al het onderhoudswerk aan het historische schip.
Het schip wordt nu, ter ondersteuning van het KNRM pr-werk, hoofdzakelijk ingezet bij de ontvangsten van groepen die nader willen kennismaken met het werk van de KNRM.
 


Specs Johanna Louisa: 

afmetingen:              oa 20,37 / boa 4,15 / d:1,40
motor:                       2x 8 cil Kromhout TS  140 pk
waterverplaatsing:  53 Ton
snelheid:                 10,6 knopen
 
 
Een bijdrage van Lieneke de Kroon (KNMR)
 
Video 
50 jaar reddingsboot Johanna Louisa

Reacties