U bent hier

Het Kyrenia scheepswrak

De Kyrenia II in volle glorie op de Middellandse Zee oktober 2012 (foto: wiki comons)

De Middellandse Zee is sinds het ontstaan van de mensheid een belangrijke route voor het verspreiden cultuur, ideeën, goederen en mensen. Talrijke scheepswrakken verspreid op de zeebodem van de Middellandse Zee getuigen van deze activiteiten (Παπαθανασόπουλος, 1983). Al die wrakken zijn als tijdmachines die vertellen over ons aller gemeenschappelijke geschiedenis.

Een voorbeeld van de informatie dat een scheepswrak via archeologische onderzoek kan bieden is het wrak de Kyrenia. Het Kyrenia wrak werd gevonden in 1965 door een sponsvisser uit Kyrenia (Noord Cyprus). Het schip werd voor het eerst archeologisch onderzocht door Michael Katzev in 1968-1969 (Katzev & Bass, 2005).
 
Datering
Radiokoolstofdatering geeft aan dat het schip werd gebouwd tussen 325- 315 v.Chr. Analyse van lading en inventaris aan boord geven een indicatie voor de datum van zinken, ergens tussen 295-285 (Katzev & Bass, 2005). Het schip dateert uit de Hellenistische periode Het schip heeft ongeveer dertig jaar de Oostelijke helft van de Middellandse zee bevaren en dat in een zeer roerige historische periode. Alexander de Grote had net het Perzische rijk veroverd. De klassieke wereld werd op Hellenistische grondslag opnieuw in gedeeld. De Kyrenia was een piepklein logistiek radertje in dit grote proces.
 
Vondsten
De ideale morfologie van de zandige vlakke zeebodem begroeid met Poseidon gras was gunstig voor het behoud van de lading en zelfs de romp (St. Katzev, 2008). De vondsten uit het wrak variëren van persoonlijke goederen van de opvarenden - Een interessant detail is een sandaal met benen oogjes voor de veters van één van de opvarenden - tot nautische instrumenten en een groot deel van de lading.
Meer dan 380 wijn amphora’s (meest) afkomstig van het eiland Rhodos zijn bewaard gebleven (Katzev & Bass, 2005).
 
Romp, mediterrane scheepsbouw 
Na het verwijderen van de lading en de andere artefacten, kwam de perfect bewaard gebleven houten romp van het schip tevoorschijn. De romp was 14 m. lang en 4,2 m. breed en is gemaakt van Aleppopijnboom. Het schip is een schoolvoorbeeld van mediterrane scheepsbouw. De huid wordt eerst geconstrueerd dan worden de spanten aangebracht. De boordplanken worden met deuvel-en-veer  techniek koud aan elkaar bevestigd. De Romeinen deden het honderden jaren later nog precies zo. 
 
Behoud
Meteen nadat het schip gelicht was werd begonnen met conservering. De conservering duurde twee jaar, waarbij de houten delen van de romp werden gedrenkt in polyethyleenglycol en twee jaar bewaard in verwarmde tanks (St. Katzev, 2008). In 1974 werden de inmiddels goed geïmpregneerde  delen van de scheepsromp weer in elkaar gezet (St. Katzev, 2008). \De romp en l\inventaris vormen nu het pronkstuk nvan het Scheeps museum in Kyrenia op Cyprus.
 
Kyrenia 2
In 1985 is een replica van het Hellenistische vrachtschip schip gebouwd; de Kyrenia II. De Kyrenia II wordt vaak gebruikt als een drijvend ambassadeur van de Grieks Cypriotische cultuur, en heeft vele delen van de wereld bezocht.
 
Een bijdrage van: Kyriaki Kelly Papastergiou
 
Video 
Kyrenia on youtube

Reacties