U bent hier

De BU 210: de jongste loot aan de Botterstam!

BU210 bemanning

De bemanning van de BU 210 bestaat uit toegewijde vrijwilligers (foto BU 210)

In de loop van de tijd zijn er honderden botters van stapel gelopen van de verschillende werven langs de Zuiderzee. De bouw van nieuwe schepen liep zo rond 1900 op zijn einde. Daarna zijn er nog maar enkele houten botters gebouw. Voor de laatste in de rij, de BU 210, werd in 1985 de kiel gelegd en ruim een jaar later kwam het schip in de vaart. Nederland had weer een heel nieuwe botter.
Een aanwinst voor de Oude Haven van Spakenburg waaruit in de loop van de tijd de meeste botters waren verdwenen. Tegelijk met het verdwijnen van de visserij. Na een dieptepunt in de jaren 1970, begon de bottervloot in deze haven weer langzaam te groeien. Dat zorgde voor een goede voedingsbodem om te komen tot de bouw van een nieuwe botter. Om dat te kunnen realiseren, werd in 1984 de Stichting Bunschoter Botter BU 210 opgericht. Het belangrijkste doel van de stichting was het bouwen van een nieuwe botter.
Dat idee werd snel werkelijkheid omdat al veel voorbereidende werkzaamheden waren vericht. Zo kon in de jaren 1985-1986 op de oude Botterwerf in Spakenburg een nieuwe botter worden gebouwd.
Dat voor het nummer BU 210 werd gekozen, was een verwijzing naar het hoogste nummer dat ooit in het Centrale visserijregister was ingeschreven. Het hoogste nummer was namelijk BU 209.
De nieuwe botter werd gebouwd aan de hand van de oude mallen die op de botterwerf bewaard waren gebleven. Daardoor kon het schip op een vrij originele wijze worden gebouwd al werd hier en daar wel gebruikt gemaakt van nieuwe technieken.
De BU 210 heeft haar vaste ligplaats in de Museumhaven van Spakenburg. Vanaf deze ligplaats worden jaarlijks met veel gezelschappen vaartochten georganiseerd.
Het feit dat het de jongste botter is van de vloot, betekent niet dat er geen onderhoud nodig. In de ruim dertig jaar van haar bestaan, zijn al verschillende onderdelen vernieuwd. Soms al tot twee keer toe. Het is het lot van een houten schip: regelmatig onderhoud is nodig om te zorgen dat het in een goede staat blijft.
 

Reacties