U bent hier

Bootje Boem, de Noordborg en Pipo de Clown

De Noordborg op de werf

Ooit ben ik als kind op de kleuterschool uitgemaakt als leugenaar, omdat ik de avond ervoor bij het TV kijken de kreet van mijn vader had opgevangen van; ‘dat is mijn schip; die heb ik gebouwd’. Dit gebeurde tijdens het favoriete kinderprogramma in die tijd; een aflevering van Pipo de Clown. 
Mijn vader werkte als scheepsbouwer (klinker, bankwerker/lasser en uiteindelijk technisch tekenaar) bij Amels in Makkum en bij een werft in Leeuwarden in de jaren 1952 tot 1965. In november 1965 is hij als technisch tekenaar gaan werken voor de machinefabriek SMA in het kurkdroge Schoonebeek. Dus ja… dat mijn kleuterschooljuf een kleuter die beweerde dat haar papa het schip van Pipo de Clown had gebouwd niet direct geloofde, is niet helemaal onlogisch. Na ‘boos’ thuis te zijn gekomen, kreeg ik van mijn vader een stapeltje foto's over de bouw en de tewaterlating van o.a. de Noordborg om mee naar school te nemen en te laten zien. Volgens mij heb ik dat niet gedurfd, maar heeft mijn moeder dit gedaan. De juf heeft aan mijn ouders haar excuses aangeboden, maar mijn kinderziel was hierdoor al diep getroffen. De foto's ben ik onlangs bij de verhuizing van mijn moeder weer tegengekomen en vandaar dat ik weer op zoek ben gegaan naar het verhaal achter deze Pipo-aflevering. 
De Noordborg had in de Pipo uitzending de naam Noorderzon, zodat men letterlijk ‘met de noorderzon vertrokken kon zijn’. Jarenlang dacht ik daardoor hierdoor dat het om Pipo en de Noorderzon betrof, waarbij wel een kort fragment op een schip plaatsvind, maar daar kan je geen specifiek schip van afleiden. Uit het artikel “de kustvaarder Noordborg – favoriet erfgoed van Siemen Tuuk” ben ik er nu achter dat het “Pipo op Bizzara” moet zijn geweest, wat qua datum van uitzending ook beter klopt (in 1971 zat ik in de 1e klas van de kleuterschool en “Pipo en de Noorderzon” is van 1976). Van “Pipo op Bizzara” heb ik geen filmmateriaal kunnen vinden om de tijdelijke naamverandering te kunnen bewijzen, maar de discussie tussen mijn ouders hierover staat me met het incident op de kleuterschool met 100% zekerheid bij.

De tewaterlatingen van schepen op de werf werden bij ons thuis beschreven onder de naam “Bootje Boem”. Een uitspraak van mijn oudste broer, die geboren in Makkum de tewaterlatingen met de (kleuter)school nog bewust heeft meegemaakt. Wat mij verteld is, is dat op de middagen dat de schepen van de helling gingen, de scholen vrij kregen om het spektakel van de wal mee te mogen maken. Familieleden van de werklui van Amels zelf mochten van de werft-helling dit bijwonen (of er werkelijk mensen op het moment van tewaterlating op het schip zelf mochten zijn, lijkt mij een ‘broodje-aap verhaal’ wat verzekeringstechnisch vast niet goedgekeurd zou worden, maar mijn vader heeft dit volgens mij wel ooit beweerd dat dit mocht).  

Een andere uitspraak van Pa was dat hij bij de hele borgen-reeks op de een of andere manier betrokken is geweest; als klinker, lasser, tekenaar (en misschien later wel als tekenaar van de machines, want dat was wat de SMA in Schoonebeek deed). Wat hij ook verteld heeft is dat Amels ooit een patent heeft aangevraagd voor een constructie om aan de buitenkant van de boten veilig te kunnen klinken; dat is een ‘uitvinding’ van mijn vader waar zijn naam nooit aan verbonden is omdat hij daar te bescheiden/niet zakelijk genoeg voor was. Voor hem was het gewoon belangrijk dat hij en zijn collega’s veiliger konden werken. Persoonlijk denk ik wel dat dit hem op het spoor heeft gezet om over te stappen naar technisch tekenaar.

Feikje de Winkel, dochter van Klaas de Winkel, Scheepsbouwer en uiteindelijk technisch tekenaar bij o.a. Amels Makkum

Reacties